SZLAKI TEMATYCZNE

PODBABIOGÓRSKIE EKOMUZEUM

Jedną z tras „Podbabiogórskiego Ekomuzeum” jest ścieżka turystyczna „Szlakiem atrakcji i produktów lokalnych Podbabiogórza” Ekomuzea to obiekty obrazujące miejscową kulturę, zwyczaje, walory przyrodnicze i historię. Przeznaczone są do zwiedzania lub oglądania, ale można również brać udział w warsztatach twórczych a także skosztować tradycyjnych produktów. Podbabiogórskie Ekomuzeum obejmuje 56 punktów i przystanków rozmieszczonych na terenie powiatu suskiego. Można je poznawać w różnorodny sposób: wędrując pieszo, jadąc rowerem czy konno.

Na terenie gminy znajdują się następujące punkty Ekomuzeum:

nr 24 - Izba Regionalna im. E. Wacyka ul. 3 Maja 24 w Makowie Podhalańskim (rękodzieła ludowych twórców – hafciarek i rzeźbiarzy, drewniane zabawki, dawne przedmioty domowego użytku, zdjęcia i dokumenty dotyczące historii miasta i okolic);

nr 14 - Hafciarka – Anna Koziana os. Makowska Góra 11 w Makowie Podhalańskim (Członkini Stowarzyszenia Twórców Ludowych, laureatka Nagrody im. Oskara Kolberga. Haftem makowskim [biały, pełny z dzierganymi dziurkami] ozdabia obrusy, bieżniki, serwety, pościel i koszule. Hafty Pani Ani prezentowane były na licznych wystawach w kraju i za granicą);

nr 22 – Gospodarstwo „Drwalówka” Grzechynia – Carhla (Nowy drewniany budynek stylizowany na architekturę drewnianą. Można tu brać udział w pokazie pieczenia chleba [stary piec chlebowy], wyrobie masła. Proponowane są także warsztaty: wikliniarstwa, malarstwa, rzeźby, koronki. Urozmaiceniem czasu będą przejazdy bryczką oraz konne przejażdżki po okolicy.);

nr 23 - Rękodzieło na Sulkówce Stanisława Gigonia Grzechynia 583 (Rzeźbiarz wykonujący w lipowym drewnie oryginalne dzieła. W pracowni znajdującej się przy prywatnym domu organizuje pokazy rzeźbiarstwa oraz prowadzi sprzedaż swoich prac);

nr 26 - Izba Regionalna w Kojszówce Kojszówka 154 (Pomieszczenie znajdujące się przy miejscowej Szkole Podstawowej. Zgromadzone zostały tu eksponaty rozmieszczone według sposobu wykorzystania przez ówczesną ludność w życiu codziennym. Organizowane są pikniki, podczas których zapoznać się można ze stylem życia miejscowej ludności, poznać tutejsze gawędy, przyśpiewki i legendy);

nr 56 - Galeria autorska Mieczysława Głucha ul. 3 Maja 37 w Makowie Podhalańskim (Artysta prezentuje tu rzeźby wykonane w drewnie o charakterze sakralnym, modernistycznym a także klasycznym. Można wsiąść udział w prelekcjach na temat tradycji rzeźbiarskich na podhalu, a także spróbować swych sił w pokazie powstawania rzeźby w drewnie, w glinie i w kamieniu).

przystanki Ekomuzeum:

nr 25 – Kaplica Filasowa przy ul. 3 Maja w Makowie Podhalańskim (murowana kaplica w kształcie prezbiterium kościoła parafialnego wybudowana w 1845 roku przez J.K. Filasa. Na dachu znajduje się wieżyczka na sygnaturę);

nr 31 – Kaplica w Kojszówce przy drodze głównej Medyka – Zator (murowana kapliczka domkowa, w której znajduje się kamienna rzeźba Chrystusa Upadającego pod Krzyżem z I poł. XIX w. oraz kamienna figura Chrystusa Nazareńskiego z 1848 roku.)

przykładowe trasy na terenie naszej gminy: 14 – 24 – 56 - 25 – 31 - 26 25 – 56 - 24 – 23 – 22

Wyznaczone zostały także TRASY KONNE EKOMUZEUM

6 odcinek trasy Odcinek szósty prowadzi z kierunku Zawoi wychodząc z osiedla Beskid szlakiem czerwonym w stronę os. Zabór, obok osiedla Pod Grapą,. Po lewej stronie mija szczyt Magurki (872 m n.p.m.) i kieruje się przez Magurkę Grzechyńską, po drodze odłączając się od szlaku czerwonego w prawą stronę i dalej prowadząc w stronę osiedla Drwalówka, gdzie znajduje się Gospodarstwo „Drwalówka". Długość trasy: 3,5 km

7 odcinek trasyOdcinek ten prowadzi z Gospodarstwa „Drwalówka" szlakiem niebieskim przez os. Betlejem lub przez os. Semikówkę. Szlaki łączą się na os. Łazy i dalej trasa kieruje się w stronę os. Łęg Makowski, następnie przecina główną drogę przechodzącą przez Grzechynię i dalej prowadzi wzdłuż rzeki Skawy w kierunku os. Jedzinnego. Długość trasy: 14 km

8 odcinek trasyÓsmy odcinek trasy prowadzi od os. Jedzienne, przekraczając rzekę Skawę, następnie wzdłuż jej brzegu, przecina drogę krajową nr 28. Dalej ponownie kieruje się wzdłuż rzeki, aby następnie skręcić w stronę Makowa. Kolejno udaje się przez os. Ostrysz w kierunku os. Bryndzówka mijając po prawej stronie szczyt Góry Działek (583 m n.p.m.) i Góry Bryndzówki (697 m n.p.m.). Odcinek ten kończy swój bieg na os. Jurki gdzie znajduje się Ośrodek Jeździecki Makowska Góra. Długość trasy: 12 km

9 odcinek trasyDziewiąty odcinek trasy prowadzi od Ośrodka Jeździeckiego Makowska Góra w kierunku góry Bryndzówka (698 m n.p.m.) i dalej i żółtym szlakiem po lewej stronie mija szczyt Ostrysza (707 m n.p.m.), następnie po lewej stronie Przysłopski Wierch (793 m n.p.m.). Przechodząc przez osiedle Majdówka kieruje się na Koskową Górę (866 m n.p.m.). Długość trasy: 24 km

10 odcinek trasyDziesiąty odcinek trasy prowadzi z os. Jedzienne w Makowie Podhalańskim, prosto wzdłuż rzeki Skawy w stronę os. Dudrakówka, potem wzdłuż torów do miejscowości Juszczyn. Drogą prowadzącą nad torami kieruje się do os. Sarnowa mijając po lewej stronie szczyt Sarnowej Góry (513 m n.p.m.). Dalej kieruje się wzdłuż drogi w Juszczynie przebiegając przez osiedla Ceremugowa, Tatarowa, Kurdasy w stronę os. Zgudowa. Kolejno trasa idzie prosto w kierunku na Juszczyn - Polany. Dociera tam do drogi głównej skręcając w lewo a następnie w prawo, na dróżkę prowadzącą do Góry Kozłownik (674 m n.p.m.). Następnie przechodzi przez Groń (761 m n.p.m.), Przełęcz Malinowe, potem ze szlakiem niebieskim w kierunku miejscowości Bystra, przecina jej główną drogę. Dalej kieruje się na Łysą Górę (626 m n.p.m.) i dochodzi do Toporzyska. Długość trasy: 37 km